Kaszói Állami Erdei Vasút

A Somogy megyei kisvasutak sorában a legfiatalabb a Belső-Somogy legnagyobb összefüggő erdőtömbjében, a kaszói erdőben működő erdei vasút, kisvasút. A teljes hosszában erdőben futó vasútvonal csodálatos tájon halad át. A változatos erdőállományok, a Baláta-tó természetvédelmi területe, a természeti környezet sokszínű élővilágával felejthetetlen élményt nyújt az itt kirándulóknak.

A Személszállítási üzletszabályzatot az linkre kattintva tekinthető meg!

Kisvasút menetrend :

A járat május 01-től szeptember 30-ig szombatonként 10:00 és 14:00 órakor indul. A járatokon az időjárás és létszám függvényében a villamos motor vonat vagy a C50 dízel jármű közlekedik. A járat Kaszó - Baláta állomások között közlekedik oda-vissza.

Kisvasút jegyárak

A jegy ára 3 éves kor alatt térítésmentes, 3-14 éves kor között, valamint 65 éves kor felett oda-vissza 1.800,- Ft/fő (10 fő feletti gyermekcsoport esetén 1.200,-Ft/gyermek), 14-65 éves kor között 2.400,- Ft/fő, Kutya jegy 1.000,-Ft/eb (Szájkosár és póráz kötelező!).

Kisvasutas szakvezetés igényelhető: 5.000,-Ft/csoport

Kisvasutas kirándulás különjárattal: 

Külön kiállás: A különjáratnál csak a menetjegyeket kell kifizetni (nincs kiállási díj), de a jegyek összegének el kell érnie a minimum 30 000 Ft-ot.

A fenti árak az ÁFA-t tartalmazzák!

Szentai különjárat egyedi megállapodás alapján!

Bővebb információ a kisvasútról

Tel.: +36-82-445-818;

E-mail: udulo[at]kaszort[dot]hu

Az erdei vasút, kisvasút története

Az erdőtömb nagyon sokáig nem rendelkezett feltáró úthálózattal, ami nehezítette a faanyag állandó és biztonságos szállítását. A vasútőse a két világháború között épült, összekötötte a somogyszobi vasútállomást, valamint a kaszópuszta-bördeci erdőrészt. Előbb lóvontatással, majd a negyvenes évektől gőzmozdonnyal szállították a fát. A fakitermelés, de főként a szállítás időjárástól független elvégzését a kisvasút biztosította.

A jelenlegi vasúti vonal kiépítésének gondolata az Országos Erdészeti Főigazgatóság budapesti központjában Káldy Józseftől származott. A fővonal tervei (Szenta-Bojsza-Rinya) 1951-52-ben készültek, építése a Kaszó-Bojsza szárnyvonallal együtt folyamatosan 1952-55 között történt. Ekkor a fa keresztaljakra szerelt és homok ágyazatra helyezett vasúti vonal teljes hossza 17 km volt.

Az erdei vasút működési engedélyét 1955. június 2-án adták meg, a szállítás egy C50-es diesel mozdonnyal indult be. Két év múlva épült meg a csillagpusztai erdőtömbbe vezető 3 km-es újabb szakasz.

A személyszállítás 1961. május 17-én indult meg Szenta és Kaszópuszta között. 1963-ban még egy 1,8 km-es szakasszal meghosszabbították a fővonalat, mely így a Böhönyei Állami gazdaság magyrinyapusztai telephelyét is bekapcsolta a személy-, de főleg a teherszállításba. A szakasz az Állami Gazdaság felbomlásáig (1968) üzemelt, utána a pályarész elbontásáig (1970) már csak személyszállítás történt rajta.

Az idő múlásával a vasút jelentősége a faanyag szállításában egyre csökkent. A teherszállítást 1985-ben teljes egészében átvették a tehergépjárművek. Ennek következtében 1989-ben a fővonal Bojsza-Rinya szakaszát is felszedték.

1997-ben a KASZÓ Erdőgazdaság Zártkörűen Működő Részvénytársaság megvásárolta az 1954-ben Resicán gyártott, majd 1984-ben Szászrégenben felújított gőzmozdonyt. A Karácsony névre keresztelt gőzös 1997. december 14-én érkezett Kaszóra és a következő év április 16-án helyezték üzembe.
Jelenleg kisvasút az Állami Erdei Vasút menetrend szerint közlekedik, az állam tulajdonában lévő és a KASZÓ Zrt. által üzemeltetett saját használatú, keskeny nyomtávú vasútjához tartozik. A jelenlegi vonal hossza (Kaszó-Szenta) 8 km. A kisvasút menetideje 40 perc.

Személyszállítási Üzletszabályzat
Vizsgaszabályzat és Eljárási Rend
Vizsgaszabályzat és Eljárási Rend 1. Függelék: Vonalismereti alapvizsgák
Vizsgaszabályzat és Eljárási Rend 2. Függelék: Típusismereti alapvizsgák

Hasznos linkek kisvasutakról:

Gyakran ismételt kérdések

Van-e lehetőség helyi túravezetésre?

Igény esetén helybeli túravezető áll vendégeink rendelkezésére. Kérés esetén elérhetőségét szívesen rendelkezésre bocsátjuk.

Rólunk mondták

Hódos László – 5 csillag

2016. május 25.
Példa értékű vad és erdőgazdálkodásról voltak híresek mindig, gondolom ez így van a mai napig. Jó erőt és egészséget kívánok a Zrt. - munkatársainak!!!